een goed logo

De mens heeft zich sinds mensenheugenis in symbolen geuit.
Want één simpel plaatje zegt soms meer dan honderd woorden.
Een uitgekiend logo laten ontwerpen versterkt de uitstraling van je bedrijf : het geeft je klanten direct een serieuze indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.

Omgekeerd kan een slecht logo potentiële klanten afschrikken.
Kies je bijvoorbeeld als boekhoudkantoor voor een logo dat met gaming wordt geassocieerd, dan loop je het risico dat je potentiële klanten je niet serieus nemen.

Belangrijke eerste indruk

Een goed logo ontwerp versterkt die eerste goede indruk.

Door het internettijdperk heeft het logo heel wat aan belang gewonnen.
Studies leren ons dat website bezoekers niet zo lang op een webpagina verblijven als ze niet snel overtuigd zijn . Binnen een paars seconden beslist deze of er een connectie is tussen hem/haar en jou.
Is die eerste indruk negatief, dan is de potentiële klant snel vertrokken. Een professioneel ontworpen logo helpt je om er voor te zorgen dat die eerste indruk van je onderneming of jezelf positief is.

Het ontwerp van een goed logo verdient dus aandacht

1.Je logo is je bedrijf

Je let dus best op de volgende punten:

Wie googelt op ‘eco’ en ‘logo’ ziet beeldmerken waarbij de kleur groen primeert en veelal een blaadje wordt gebruikt. Dat is logisch: een logo moet aansluiten bij je bedrijf.

Ben je een kleine ondernemer, dan is er meestal niet zoveel geld voor een uitgebreide reclamecampagne, en dan zorgt een goed logo ervoor dat iemand die je onderneming niet kent meteen ziet wat het bedrijf doet.

Een mooi voorbeeld is bv het logo dat ik ontworpen heb voor SIK Media: Dit is een video play knop in combinatie met de sluiter van een camera. In de sluiter is ook nog eens een potlood verwerkt. Eigenlijk zit daar alles in verpakt waar Sik Media voor staat: video, fotografie en content schrijven.

Behalve de vorm zijn ook de kleur en het lettertype van belang, want deze brengen elk een eigen sfeer en uitstraling met zich mee.

Heb je een bv een coaching praktijk, dan staan warmte en menselijk contact voorop. Dat moet in het logo terug te vinden zijn, door bijvoorbeeld te kiezen voor warme kleuren en wat rond vriendelijk ogend lettertype.
Onze boekhouder van daarnet kiest dan misschien weer beter grijze of blauwe tinten, met een strak en zakelijk font: dit geeft een serieuze uitstraling.

In een volgende blog ga ik hier dieper op in.

2. Wat wens je met je logo uit te stralen?


Een logo kan ook het imago van je bedrijf onmiddelijk duiden:
Wens je jong en dynamisch over te komen, dan keis je uiteraard voor een modern logo met modern letterschrift in een hevige kleur.
Voor een geloofwaardige uitstraling, mag er uiteraard geen groot verschil zijn tussen het logo en de identiteit van je bedrijf/jezelf.
Het logo moet goed aansluiten bij het bedrijf.

3. Een logo staat niet op zichzelf
maar is onderdeel van je huisstijl, je foto’s, advertentie en je website.
Alles moet kloppen en bij elkaar passen: de kleuren, lay-out, sfeer en het beeldgebruik.
Je gekozen kleur en lettertype van je logo in alle uitingen consequent doorvoeren, zorgt ervoor dat je heel herkenbaar blijft.

4.Maak je logo flexibel
Een logo staat niet op zichzelf en wordt op verschillende grafische dragers afgebeeld: visitekaartjes, website, briefpapier, relatiegeschenken, social media, noem maar op.
Houd hier rekening mee bij de vorm, de kleur en het lettertype.
Maak je logo dus niet te breed of te hoog, hoe compacter hoe gemakkelijker deze te gebruiken in verschillende media.
Zorg er dus ook voor dat je steeds een vectorieel bestand heb van je logo zodoende deze zonder kwaliteitsverlies vergroot kan worden.

Veelgestelde vraag: Waarom zou ik zelf mijn logo niet maken?
Dit kan je uiteraard en er zijn ook heel wat sites die je gratis of voor heel weinig geld je toelaten om zelf je logo te laten ontwerpen.
Echter weet dat je hier steeds een generisch en een niet-uniek logo mee creeërt, waarbij de kans zeer groot is dat je concurrent om de hoek morgen met net hetzelfde logo te voorschijn komt.
Je verkrijgt het recht om het logo te gebruiken, echter je verkrijgt niet het alleenrecht op het gebruik ervan.
Meestal laten deze sites ook geen download van een vectorieel bestand toe.(zie het belang van dit bestand in mijn vorige blog: grafische termen uitgelegd).
Je verspeelt hiermee je uniekheid als ondernemer en die o zo belangrijke positieve en professionele eerste indruk.
En je neemt toch jezelf en je zaak als ondernemer heel serieus op, Waarom dan niet je logo :-).